<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d13787575\x26blogName\x3dTervatehdas\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://tervatehdas.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dfi_FI\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://tervatehdas.blogspot.com/\x26vt\x3d-2623228560985097060', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>


Musiikin jakelu, nyt


Meidät on ryöstetty! Tällä tavoin on otsikoitu Nyt-viikkoliitteen (Nro 21/2006) artikkeli, joka arvostelee avoimen kriittisesti CD-muotoisten musiikkilevyjen hintavuutta. Levyjen hinta on pysynyt jo pitkän aikaa samana, vaikka musiikkiteollisuudessa ja etenkin jakelussa on tapahtunut mullistuksia. Maagiseen 20 euron tietämillä olevaan hintaan ei ole vaikuttanut merkittävästi DVD-levyjen hintakehitys, mahdollisuus tilata levyjä edullisemmin ulkomailta tai bitteinä verkkomusiikkikaupoista kuten iTunes Music Store (iTMS).

Luettuani jutun, uutta tietoa minulle oli se, että jälleenmyyjän osuus levyn kokonaishinnasta on yli kolmannes. Lehden esimerkissä 22-23 euron CD:stä 10 euroa menee jälleenmyyjälle, ja tätä selitetään kustannuksilla, jotka tulevat muun muassa kauppapaikan ylläpidosta ja vuokrasta. Tämä ei selitä, miksi iTMS voi myydä levyn 9,90 eurolla ja kappaleen alle eurolla. Siellä tuotto jaetaan poikkeavan hinnoittelupolitiikan takia hieman eri tavalla. Virtuaalinen musiikkikauppa säästää vuokrassa, henkilökunnassa ja mainostuksessa, mutta joutuu silti maksamaan bittien siirtämisestä ja säilyttämisestä eikä toimi täysin automatisoidusti.

Itselläni on käynyt juuri kuten artikkelissa todetaan eli iPod-soittimen hankinnan myötä musiikin kuuntelu on lisääntynyt, samoin omistamani musiikin määrä on paisunut. Ostan kuitenkin enää harvoin levyjä fyysisessä muodossa. Uudesta musiikista suurin osa löytyy joko kannettavan tietokoneen tai iPodin sisuksista. Ostan DVD-elokuvia, koska siinä tuntuu saavan enemmän vastinetta rahalle. Aivan ehdottomasti artistin tulisi saada korvaus tekemästään työstä, mutta nykyinen malli, joka nojaa vahvasti levy-yhtiöihin, on mielestäni vanhentunut.

Piratismi nostaa karvaista päätään tässäkin jutussa. Esimerkiksi on otettu tämän vuoden helmikuussa Tuusulan käräjäoikeudessa tekijänoikeusrikoksista tuomittu Pekka Virtanen (nimi muutettu), joka sai maksettavakseen korvauksia ja sakkoja reilun 4000 euron edestä. Virtasen kotikoneelta oli löydetty satoja laittomia kappaleita, joita hän oli myös jakanut eteenpäin muille käyttäjille. Jos tämä on sama tapaus, josta muistan lukeneeni aiemmin, Virtasen tietokone oli takavarikoitu jonkin toisen rikoksen tutkinnan yhteydessä ja luvaton materiaali oli löydetty vasta jälkikäteen. Jos ei, millä tavalla viranomaiset olivat saaneet tietää asiasta, teleurkinnalla? Eikö ole olemassa suojaa, joka estää internet-yhteyden tarjoajia paljastamasta tietoliikennetietoja?

CD-levyjen korkeaa hintaa pidetään artikkelissa syynä sille, että "cd-levyjen myynti kutistuu ja laiton kopiointi lisääntyy". Musiikkiverkkokauppojen, jotka myyvät albumeja ja kappaleita järkevään hintaan, on todettu alentavan piratismia. Ainakin muualla kuin Suomessa. Miksei tästä voida ymmärtää, että ehkä fyysisten levyjen hintaa kannattaisi alentaa? Nyt-liitteen artikkelin kirjoittaja kysyy "Yrittääkö levyala tappaa itse itsensä?" - ehkä, hitaasti mutta varmasti. Muutoksia hinnoitteluun on tapahduttava, ennemmin tai myöhemmin.

***

Musiikkiverkkokaupoista puheenollen: En ole varmaan ainoa, joka huomasi kuinka Lordin euroviisukappale miehitti ainakin Suomen iTMS:n myytyjen biisien top-10:n. Mikä kutkuttavampaa, 'Hard Rock Hallelujah' nousi parhaimmistoon myös saman nettikaupan toisilla eurooppalaisilla versioilla, etenkin niissä maissa, joilta Suomi sai täydet 12 pistettä viisuissa. Kuinkahan pienillä muutoksilla näiden top-listojen sijoituksia muutetaan?
| Seuraava »
| Seuraava »
| Seuraava »
| Seuraava »
| Seuraava »
| Seuraava »
| Seuraava »
| Seuraava »
| Seuraava »

27 toukokuuta, 2006 21:34

iTunesin hinnoitteluun vaikuttanee oleellisesti verkkokaupan toimintamalli eli se että kaupasta myydään asiakkaille musiikkia joka toimii ainoastaan Applen valmistamissa soittimissa. Tällöin jokainen asiakkaalle myyty kappale ei ole "vain" pelkkä myyty kappale vaan myös side joka sitoo asiakkaan samalla yhä tiukemmin ja tiukemmin Applen asiakkaaksi.

Kun sähköisen musiikkikokoelman karttuessa mahdollisen soitinvalmistajavaihdon kustannukset ( =tarve ostaa musiikki uudestaan siinä muodossa joka toimii toisessa soittimessa) nousevat aina vain korkeammiksi ja korkeammiksi on entistä selvämpää että aktiivinen asiakas tulevaisuudessa kantaa Applelle aina vain lisää rahaa uusien musiikiostosten & iPod-hankintojen* kautta.

Tällöin yksittäisen kappaleen myynnistä saatu kate ei enää ole kaikki kaikessa vaan liiketoiminnan kannattavuutta voidaan tarkastella vapaammin koko kokonaisuuden kautta.

*)iPod bisneksen katteita voi vain arvailla siitä että Kiinassa myydään täyttä häkää flash-näytöllisiä & videotoistollisia iPod-klooneja 20-30 euron hinnalla eikä silloinkaan vielä tappiollisesti..    



27 toukokuuta, 2006 23:20

Kyllä, kyllä. Tätä en tosiaan maininnut. Kuten tiedät, iTMS on Applen "troijalainen hevonen". Musiikkikaupan tuottavuudella ei ole kauhean paljon väliä, kunhan ei tuota persnettoa, tärkeämpää on tämä iPod-iTunes -kytkykauppa. ITMS ei ole koskaan ollut mikään merkittävä rahamylly, mutta soittimien myynnistä isolla katteella tulee rahaa ovista ja ikkunoista.

Toisaalta pelkkä iPod ei ole mitään, sisältöä tarvitaan. MP3-soittimen ostanut lataa ja kuuntelee ensin omat ja kaverinsa levyt, sitten kääntyy jossain vaiheessa joko Kodin Ykkösen tai verkkomusiikkikaupan suuntaan.

Itse päädyin iPodiin sen takia, että, noh, olen mac-käyttäjä mutta myös siksi, että käytin iTunesia jo ennen soittimen ostoa.    



01 maaliskuuta, 2007 02:05

Best regards from NY! Verona hostels Spyguard blocker pop up Napples coat of arms http://www.dodge-charger-concept.info/costa-cruises-source-4.html benq dlp projectors cheap radisson cruise vacations Philips cellphone gadget Hotel du palais marseille costas cruises cheap long distance phone calls vermont great northern insurance business Quilter's cruise control last minute cruise vacation deals    



» Lähetä kommentti